Hur kan vi låta konst- och designmetodik vara en katalysator för en innovativ företagskultur?
Vi är en designbyrå som ger er verktyg och inspiration i er kreativa process och innovationsstrategi. Vi hjälper er att utveckla nya alternativ och göra annorlunda val i utformningen av produkter och tjänster och fånga upp de drivkrafter och strömningar som ligger till grund för dessa.
Att använda designkompetens för att tänka nytt, tillåta sig att vara experimentell och skapa en kreativ miljö gör er bättre rustade att möta förändring. Genom att utgå från människans, kundens eller brukarens behov och innovatörens hela kreativa förmåga, hjälper vi företag och organisationer, deras samarbetspartners och kunder att förädla idéer, hitta nya förhållningssätt och bättre utnyttja sina resurser.
Med hjälp av designaktiviteter och olika visualiseringsverktyg gör vi oss mer bekväma i den kreativa processen och skapar tillsammans ett tillåtande klimat. Vi utgår från ett gemensamt reflekterande och ett praktiskt görande, för att bromsa vårt vanemässiga sätt att tänka och istället fånga upp nya, oväntade idéer och impulser i stunden. Att upptäcka värden som står i samklang med natur och människa, när vi tolkar vår omvärld och hittar framgångsrika lösningar för oss själva och andra.
Vi testar och skapar oss fram till olika lösningar på en aktuell frågeställning. Vi utnyttjar gärna motsatta idéer och begränsningar och kopplar samman olika kunskaper. Vi tränar upp vår mentala rörlighet utifrån våra begränsningar och möjligheter. Vi hanterar ovisshet och låter saker få utvecklas av sig själva. Samband och nytta upptäcks ofta senare och är en del i att arbeta för en lösnings realiserande.
Hur går det till?
Kärnan i processen är att känna empati med människor - om att få insikter i människors behov (ofta oartikulerade), drömmar och drivkrafter. Det är först när du har undersökt, "empatiserat" och funnit de här nya insikterna kring en utmaning, som du formulerar en definition av själva problemet.
Därefter utvecklar du flera olika idéer och lösningsförslag på hur problemet skulle kunna lösas. Idéerna får ta form som skisser, story boards, rollspel eller byggs till enkla pappersprototyper. Genom att snabbt göra idéerna fysiska och testbara på det här sättet, kan du tidigt i processen hämta in kunskaper om potentiella användare, kunder eller brukare.
Lösningsförslagen byggs om, testas igen - hela tiden med användaren och de olösta behoven i fokus.
För vem?
En av grundprinciperna i både Art Thinking och Design Thinking är att innovation och nytänkande gynnas av att arbeta i tvärdisciplinära team, där olika kompetenser, perspektiv och erfarenheter får befrukta problembilden.
Att bygga ett team som arbetar effektivt tillsammans genom en designprocess kräver att teamet kommunicerar på ett sätt som gynnar arbetet, att medlemmarna stödjer varandra i den kreativa processen och att medlemmarna drar nytta av varandras olikheter.
Vad leder det till?
Företag som strategiskt tillämpar designmetoder, när det gäller innovation, når stora framgångar har det visat sig. Enligt Design Management Institute har design-ledda företag som Apple, Coca-Cola, IBM, Nike, Procter & Gamble och Whirlpool under de senaste 10 åren överträffat S&P 500 (aktieindex) med hela 219%.
I Sverige gjorde Analysföretaget Kairos Future 2015 en undersökning med bland annat företagsledare, affärsutvecklings- och marknadsansvariga i bolag från diverse olika branscher och fann att företag som arbetar systematiskt med innovationsutveckling lanserar nästan tre gånger så ofta helt nya produkter på marknaden inom en tre års period, som de som inte arbetar systematiskt.